امروز : یکشنبه , ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

ورود جریان‌های انقلابی به عرصه هنر

سید محمد جواد هاشمی نژاد دبیر کل بنیاد هابیلیان در بازدید از نمایشگاه «مشهد دوست داشتنی»:

•  جوانانِ ما از تاریخِ شهری که در آن زندگی می کنند، منفک شده هستند. اما خسران عظیم تر این است که دشمن تاریخ را  فراموش نکرده و روی قسمت هایی از تاریخ ما با برنامه ریزی کار می کند، بدون اینکه ذهن جوانان ما چیزی بداند.
•  «مشهد دوست داشتنی» یک نمایشگاه مستند است. در خانواده ای بوده‌ام که این صحنه ها را از کودکی  به صورت ملموس دیده‌ام.  متن دست نوشته های پدرم در دادگاه ساواک بسیار مستدل بود و من در تمام طول دادگاه، ذهنم به همان اسناد ساواک رفت.
•  مبارزات انقلابی در مشهد و خراسان نسبت به سایر کشور متفاوت بود چرا که این منطقه خاستگاه تفکرات متضاد بود. همزمان با رهبران تفکرات گوناگون چه انحرافی و چه غیر انحرافی در مشهد، شاگردان ممتاز و برجسته امام، رهبری انقلاب اسلامی را برعهده داشتند.
•  «مشهد دوست داشتنی» تکرار صحنه های تاریخ معاصر کشور است و مصداق فرمایش رهبر که فرمودند جوانان بایستی وارد جریان‌های انقلابی شوند و راه آن را در کارهای هنری نشان دادند.
•  تاریخ ما پر از حوادث متعدد و متکثر و واقعیات بی نظیری است که باید منتقل شود. «مشهد دوست داشتنی» تجسم عینی این تاریخ است. طرح بدیعی که در کنار ساواک، دادگاه و تظاهرات، سبک زندگی قدیم را کاملا قابل لمس می کند. شاید چند قسمت نمایشگاه محور باشد، اما بقیه بخش ها مکمل این اهداف است.
•  توانایی دشمن به حدی است که بحث ترور و تروریسم را در دنیا به گونه ای بازگو کرده است که جایگاه قاتل و مقتول، فاعل و مفعول عوض شده است.در هیچ جای دنیا در عرض یک سال رئیس جمهور، وزرا ، نخست وزیر و رئیس دیوان عالی نمایندگان و ۱۷ هزار نفر از مردم عادی ترور نشده اند که عاملان آن در کشور و اروپا دفتر داشته باشند؛  این موضوع را باید به نسل جوان منتقل کرد.
•  «مشهد دوست داشتنی» بسیار عالی، مبتکرانه و جذاب است. استقبال جوانان از هنر نمایشی و تحول سینما ، نشان دهنده خواست نسل جدید است. مقطع های مختلف تاریخ انقلاب را می‌توان با همین هنرها نمایش داد.

لینک کوتاه: https://mashhadmahboob.ir/?p=2056