ابراهیم فیاض عضو هیأت علمی دانشگاه تهران
در بازدید از نمایشگاه مشهد دوست داشتنی:
• نمایشگاه «مشهد دوست داشتنی» همان ادبیات ماست که تبدیل به نمایش شده است.
• «مشهد دوست داشتنی» باز تولید حافظه قومی مشهد برای آیندهسازی آن است. خلاقیت، تنوع و زیبایی قسمت تاریخی نمایشگاه، تجسم آن را ملموس کرده است.
• قصه آینده جدی است. حضور نوجوانان نشانگر این است که نمایشگاه «مشهد دوستداشتنی» نمایشگاه نسل آینده است.
• «مشهد دوستداشتنی» نشان میدهد خراسان همیشه تمدنساز بوده است و مخالفت با نوسازیهای آمرانه رضاخان، مخالفت با تمدن نبود؛ مخالفت با ساختار غربگرایی سطحی بود.
• نقش تمدنی نمایشگاه این است که به نسل نوجوان تاریخ را میآموزد. حضور این حجم از نوجوانها یعنی اینکه تمدن آینده مشهد در حال شکلگیری است.
• تئاتر، عامل رشد فرهنگی در جهان است؛ با کمترین هزینه اندیشهها را جابهجا میکند. نمایشگاه «مشهد دوست داشتنی» مبین قدرت تئاتر مشهد است.
• نمایشگاه «مشهد دوستداشتنی» مردمی است و بسیاری از بحرانهای اجتماعی را از بین میبرد. حضور قشرهای مختلف ثابت میکند مشهد شهر فرهیختهای است که رو به رشد است.
• خراسان همیشه تمدن ساز بوده، اما لازم است آثار فاخری مانند این نمایشگاه بهصورت پررنگتر دیده شود تا الگویی برای بقیه شهرها باشد. قسمت تاریخی نمایشگاه، خلاقیت، تنوع و زیبایی بالایی دارد.
• تئاتر، عامل رشد فرهنگی در جهان است؛ با کمترین هزینه اندیشهها را جابهجا میکند و رشد اجتماعی زیادی ایجاد میکند. تئاترهای اجراشده در این نمایشگاه نیز بسیار جالب است.
• مشارکت اجتماعی بسیار زیاد «مشهد دوست داشتنی»، باعث رشد و آرامش شهر است. حضور قشرهای مختلف در این نمایشگاه، مشارکت عمومی شهر را بالا میبرد و با توجه به اینکه مشهد شهر فرهیختهای است میتواند از نیروهای فرهیخته شهر در راه مثبت استفاده کند و جامعه را رشد دهد.
• تضاد بالا و وجود گروههای کوچک در شهر موجب پایین آمدن تفاهم اجتماعی میشود اما حضور خلاقانه مردم بهعنوان مخاطب و سازنده نمایشگاه، این تضاد را کمرنگ کرده و مجموعهای زیبا را ایجاد کرده است.