امروز : جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

«مشهد دوست‌داشتنی» هویت تاریخی را برای جوانان بازآفرینی می‌کند

حجت الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور در حاشیه بازدید از شهرک تاریخی «مشهد دوست‌داشتنی» گفت: این یک روایت تازه و متفاوت از بخش‌های مختلف تاریخ مشهد مقدس بود، با دیدن اینجا می‌توان فهمید که یک فهم درست؛ تشخیص فنی و فلسفه دقیق بر سازه‌های تاریخی اینجا حاکم است.

وی ادامه داد: ما به یک چنین روایت‌های جدید و تازه‌ای برای نسل جوان نیازمندیم، این اقدامات هویت تاریخی را برای جوانان بازآفرینی می‌کند.

این کارشناس فرهنگی تأکید کرد: اینکه ما در انتقال هویتی خود گرفتار مشکلاتی هستیم یک واقعیت است که عمدتاً به دانش تاریخی ما به‌خصوص نسل جدید ما باز می‌‌شود.

حجت الاسلام حاج‌علی‌اکبری تصریح کرد: ما هیچ وقت نتوانسته‌ایم ارائه‌هایی شیرین از تاریخ خود را به نسل جدید ارائه کنیم، درس تاریخ از درس‌های ناخوشایند؛ همراه با خاطرات نامطلوب از روزهای مدرسه است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور ادامه داد: اتفاقی که من در اینجا دیدم، یک پاسخ شیرین به این نیاز جدی است و به‌نوعی تلخی‌هایی را که در ارائه تاریخ داشته‌ایم پوشش می‌دهد.

وی تأکید کرد: نکته جالب دیگر در اینجا این بود که دوستان برگزار کننده هم ارائه‌ای متفاوت از قطعه‌های تاریخی داشتند و هم به بخش‌ها و موضوعات دیگر هم نیم‌نگاهی داشته‌اند.

حاج‌علی‌اکبری افزود: تمرکز روی تاریخ مشهد در اجرای نمایش‌ها و برگزاری نمایشگاه خیلی جالب بود. عمومی بودن نمایشگاه هم نکته مهمی است. اینکه اینجا همه را مخاطب خود قرار ‌داده، خیلی خوب است. نکته دیگر اینکه بازیگران در نقش‌های خود حس خوب و جدی داشتند که این اجرا را به واقعیت نزدیک می‌کند.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه برداشت‌های خوب هنری در ارائه‌ها مشاهده می‌شد که نشان می‌دهد یک فهم درست و دقیق پشت این کار ارزشمند است. فکر می‌کنم این کار می‌تواند سرآغاز یک نهضت بازخوانی تاریخی برای مردم و نسل جدید ما باشد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور افزود: به بعضی کشورها که مسافرت کرده‌ام، همیشه هنگام بازگشت یک حسرتی برای من باقی می‌ماند، به‌خصوص زمانی که می‌دیدم آنها چگونه بین تاریخ گذشته خود و روزگار معاصرشان پل زده‌اند و با چه‌دقت و حوصله‌ای این کار را انجام می‌دهند. وقتی وضعیت خود را ملاحظه می‌کنیم متأسفانه کاری نشده است.

حاج‌علی‌اکبری گفت: به‌خاطر تعلق خاطری که مردم این کشور به مشهد دارند، اینجا شهر همه مردم ایران است، این رخداد می‌تواند برداشت‌های خوبی را برای اهل فکر در استان‌های دیگر ایجاد کند و سرآغاز یک اتفاق خجسته در میهن اسلامی ما باشد.

لینک کوتاه: https://mashhadmahboob.ir/?p=2913