امروز : پنج شنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳

شهرک تاریخی مشهد دوست داشتنی؛ راوی یک عمر همبستگی

در اولین روزهای بهار ۱۳۹۶، مشهد مقدس با «شهرک تاریخی مشهد دوست داشتنی» نونوار شده است. از مراسم افتتاح این شهرک که با حضور مادران شهدا انجام شد، تا به امروز استقبال بسیار خوبی از آن شده است.

استقبال زائران مجاوران از بخش های مختلف شهرک باعث شد تا ساعت بازدید از آن در روزهای پایانی تعطیلات نوروز تمدید شود. «شهرک تاریخی مشهد دوست داشتنی» تا پایان فروردین ماه دایر خواهد بود.

این شهرک تاریخی دیدنی ها و گفتنی های بسیار دارد. از تاریخ و حماسه گرفته تا شهادت و ایثار. از بازار مشاغل خانگی تا سبک زندگی. پر از نقاشی و نمایش و معماری. در اینجا، “آنچه نادیدینی ست آن بینی”

از ورودی شهرک که قدم در آن می‌گذاری ناگهان ذهنت ناخودآگاه به کندوکاو تاریخ می‌پردازد و ریشه‌هایت تلنگری جدی می‌خورد. بر روی سنگفرش های معبر شهرک، با مهمترین مساجد جهان اسلام هم‌شانه می‌شوی.

مسجد جامع سامرا را می‌بینی و مناره پیچاپیچ و حلزونی‌شکلش را که با آجر قد کشیده است. این مسجد تو را به دوره خلافت عباسیان و سرزمین عراق می‌برد.

تنها چند قدم جلوتر شمایل مسجد جامع قیروان و مناره آن که با آجر بازسازی شده است تو را به انتظار نشسته است. اینجا تونس است در شمال آفریقا. منادی پیغمبر رحمت(ص) سالها از مناره این مسجد خداجویان را هدایت کرده است.

هم قدم با نفوذ اسلام در گذر از مرزهای دل و خاک، طرح «مسجد الحمراء» در قلب اروپا بر روی دیوار نقش بسته است و مناره‌اش نیز با آجر قیام کرده است. غرورانگیز است.

از غرب اروپا به شرق آسیا می رویم. چند قدم جلوتر مناره امین مسجد اویغور در سین کیانگ چین خودنمایی می کند. نور اسلام بر شرق دور هم تابیده و بالنده شده است. در شگفتی گسترش و اشاعه دین مبین اسلام می مانی و متفکر چند قدمی برداشته و ناگهان خود را در برابر مسجد معراج پیامبر، مسجدالاقصی می بینی. اینجا یکی از مقدس ترین اماکن مسلمانان جهان و زینت المحفل شهرک تاریخی مشهد دوست داشتنی است. گنبد سبز آن بر فراز نقاشی دیواری مسجد بازسازی شده و خودنمایی می کند.

 شهرک تاریخی مشهد دوست داشتنی آغازش را مسجد قرار داده، آنجا که پایگاه اصلی هویت سازی در دین اسلام است. مساجدی که در اینجا المانهایشان به تماشا گذاشته شده حکایت از عظمت و گسترش این دین الهی در اقسانقاط جهان دارد تا غرور بازدیدکننده را بربی انگیزد و او به خود ببالد.

این همبستگی بنیان هویت اسلامی است که در اینجا، در ابتدای مسیر به بیننده تاکیدی دوباره می شود.

این مساجد بخشی از شهرک تاریخی مشهد دوست داشتنی را به خود اختصاص داده است و وقتی وارد شهرک می شوید با بخش ها و قسمت های دیدنی دیگری را نزدیک می بینید.

شهرک تاریخی مشهد دوست داشتنی در بلوار وکیل آباد، انتهای خیابان کوثر شمالی، صبح و عصر میزبان علاقه مندان است.

لینک کوتاه: https://mashhadmahboob.ir/?p=2575